Wizualizacje 3D w SOLIDWORKS – foto realistyczne projekty
Grafika 3D cieszy się dużą popularnością, a jej pojęcie dociera do coraz większego grona odbiorców, zwłąszcza jesli chodzi o wizualizacje 3D w SOLIDWORKS Visualize. Jeszcze niedawno sens jej zastosowania był zupełnie obcym tematem. Jednak dziś można zauważyć przeróżne typy grafik 3D w wielu popularnych sektorach codziennego życia. Jedną z jej dziedzin są obrazy stworzone za pomocą mocy obliczeniowej komputera w wirtualnej rzeczywistości. Odtwarzają one objętość danego przedmiotu – są to wizualizacje 3D, które dzięki ciągłemu rozwojowi branży IT osiągają foto realistyczne rezultaty.
Proces tworzenia wizualizacji 3D nazywamy Renderingiem, są one podstawą do tworzenia animacji 3D prezentującej urządzenie, bądź maszynę. Głównym ich zadaniem jest przedstawienie przedmiotu w taki sposób, aby interakcja z końcowym odbiorcą była taka, jaką miał na myśli autor. Dobrze przemyślany projekt bezproblemowo trafi do pożądanej grupy klientów.
Jak wykorzystać wizualizacje 3D w SOLIDWORKS Visualize
Wizualizacje 3D stwarzają nowe możliwości w branży projektowania. Pozwalają przedstawić przedmiot w dowolnej scenerii, środowisku, zadanej pozycji i konfiguracji. Twórca może nadać modelowi 3D dowolny materiał używając jedynie odpowiednich tekstur. Może to być na przykład plastik, metal, drewno – zniszczone lub bez skaz – wszystko zależy od wytycznych projektu, weny i umiejętności. Jest to nowoczesna forma reklamy i posiada pewną przewagę nad fotografią. Wykonanie profesjonalnej fotografii produktu zawsze wymaga realnego, fizycznego przedmiotu, przygotowanego studia, oświetlenia, profesjonalnego aparatu i wyposażenia.
W porównaniu do wizualizacji 3D w SOLIDWORKS Visualize, przeprowadzenie sesji zdjęciowej w studiu wymaga poświęcenia większej ilości czasu i zasobów ludzkich. Projektant graficzny tworząc wizualizacje 3D, wszystkie wymienione wyżej zmienne posiada wyszczególnione w interfejsie programu. Więc jedyne czego potrzebuje to umiejętności ich odpowiedniego wykorzystania. Najważniejszą zaletą, jest natomiast brak potrzeby posiadania realnego przedmiotu, by stworzyć jego foto realistyczny obraz. Modyfikacja materiału, czy koloru zajmuje wiele mniej czasu niż ingerencja w kolorystykę fizycznego przedmiotu.
Dzięki tym punktom realne jest przeprowadzenie nawet kampanii reklamowej, jeszcze przed rozpoczęciem procesu produkcji. Można w ten sposób zbadać potencjalny popyt na produkt, nie przeznaczając pieniędzy na stawianie hal produkcyjnych i pozyskiwanie maszyn. W reklamach coraz częściej spotyka się zastosowanie wizualizacji 3D zamiast fotografii. Faktem jest, że w naturze bardzo ciężko jest uzyskać idealną formę. Wymaga to wielu specjalistycznych zabiegów, a w grafice 3D nie ma z tym najmniejszego problemu.
Narzędzie do tworzenia foto realistycznych grafik 3D – SOLIDWORKS Visualize
SOLIDWORKS posiada moduł przeznaczony do tworzenia zaawansowanej jakości obrazów – SOLIDWORKS Visualize. Oprogramowanie to posiada niezbędne funkcje potrzebne w procesie tworzenia wizualizacji i animacji 3D, które odznaczają się wysokim stopniem foto realizmu. Projekty tworzone w SOLIDWORKS Visualize pozwolą zaprezentować Twoje projekty w wysokiej, zadowalającej jakości.
SW Visualize posiada funkcję renderowania w czasie rzeczywistym, co pozwala na podgląd zamian na wizualizacji 3D praktycznie od razu po ich wprowadzeniu. Użytkownik może dostosować metodę wytwarzania obrazu.
SOLIDWORKS Visualize pozwala renderować korzystając z CPU, GPU, a także hybrydowo. Jest to ogromną zaletą pośród dostępnych silników renderujących, których funkcje często ograniczone są tylko do jednego sposobu obliczania obrazu. Obydwie te metody posiadają swoje cechy oparte na innych sposobach obliczania obrazu, można wykorzystać je w odpowiedni sposób w zależności od specyfiki projektu.
SOLIDWORKS Visualize posiada funkcję tworzenia animacji, poprzez wachlarz narzędzi służących do nadawania ruchów obiektom (modelom 3D), czy ruchów kamery.
SOLIDWORKS Visualize 2022 – usprawnienia i nowe funkcje
W najnowszej wersji oprogramowania SOLIDWORKS 2022 producent wprowadził wiele usprawnień w moduł wizualizacji i renderingu poprzez dodanie istotnych funkcji. Dzięki temu uaktualnieniu SOLIDWORKS staje się mocnym konkurentem dla innych silników renderujących.
Wprowadzone nowe funkcjonalności to:
Match Camera – pozwala dopasować perspektywę kamery, tak by odpowiadała perspektywie obrazu wstawionego jako tło. Dopasowanie perspektywy, dzięki temu narzędziu odbywa się za pomocą odpowiedniego ułożenia kierunków linii zbiegu, by pokrywały się z liniami zbiegu obrazu tła. Umożliwia to ustawienie modelu w dowolnym środowisku zachowując foto realistyczność oraz naturalność.
Biblioteka modeli 3D SOLIDWORKS Visualize – dzięki tej funkcji użytkownik nie musi tworzyć wszystkich modeli w module części, bądź złożeń, by wykonać wizualizacje. SOLIDWORKS Visualize posiada bibliotek prostych modeli 3D, takich jak płaszczyzny, sześciany etc. Pozwala to na drobną korekcję sceny, bez potrzeby aktualizowania modelu 3D CAD. Można również tworzyć biblioteki z własnymi modelami 3D.
SCATTER – to narzędzie służy do powielania wybranego modelu 3D z poziomu SOLIDWORKS Visualize. W menu tej opcji można dostosować liczbę powielonych obiektów, strukturę jak zostaną ułożone w scenie oraz losowość.
Klatki kluczowe – możliwość tworzenia klatek kluczowych dla ruchu kamery.
Animacje – z poziomu SOLIDWORKS Visualize 2022 można tworzyć animacje obiektów. Czas trwania animacji wyświetlany jest graficznie w postaci paska na osi czasu. Przeciągając pasek na osi czasu użytkownik może przesuwać daną animacje w czasie, zaś zmieniając jego długość – wydłużać lub skracać jej czas trwania. Producent dodał możliwość zmiany kolorów pasków animacji, aby interfejs był bardziej przejrzysty.
Sceny – możliwość tworzenia scen, które zawierają różne konfiguracje położenia, kolorystyki, czy środowiska modelu.
Kolejka renderowania – koniec z czekaniem, aż komputer skończy przeliczać jedną wizualizacje, by ustawić następną. Funkcja kolejki renderowania pozwala na stworzenie kolejki z poszczególnych scen, które stworzył użytkownik. Umożliwia to ustawienie kolejki z dowolnej ilości scen, które komputer przeliczy po kolei.