Usprawnienie opracowywania samochodów o wysokiej wydajności, dzięki SOLIDWORKS.

Firma Palatov Motorsport projektuje i wytwarza samochody o wysokiej wydajności w SOLIDWORKS, a także części i akcesoria. Klienci używają pojazdów marki Palatov przede wszystkim do rekreacyjnej jazdy torowej (kiedy tory wyścigowe są otwarte dla entuzjastówamatorów), ale firma ta produkuje również modele, które można rejestrować do użytku na drogach publicznych. Ten wyspecjalizowany producent pojazdów stara się tworzyć konstrukcje o wyjątkowej wydajności i niezrównanej jakości. Firma Palatov Motorsport odnosi także sukcesy w projektowaniu i dostarczaniu podzespołów do stosowania w samochodach na zamówienie — od autorskich konstrukcji po mało- i średnioseryjne pojazdy specjalne. Do takich podzespołów należą na przykład elementy zawieszenia.

Firma Palatov Motorsport używa narzędzi SOLIDWORKS

Przed założeniem firmy Palatov Motorsport w 2008 roku partner zarządzający Dennis Palatov pracował jako inżynier mechanik i projektował obudowy komputerowe. W tej roli potrzebował on platformy projektowej 3D. W związku z tym w roku 1995, po przeprowadzeniu oceny dostępnych rozwiązań, Palatov wybrał oprogramowanie SOLIDWORKS® do projektowania 3D i używał go jako preferowanego narzędzia projektowego.

Przyglądałem się też pakietowi Pro/ENGINEER®, ale wymagał on drogiej stacji roboczej i był kłopotliwy w obsłudze” — wspomina Palatov. „Chciałem mieć rozwiązanie na komputer klasy PC i postanowiłem przetestować SOLIDWORKS. Zabrałem się do pracy bez wglądu do instrukcji obsługi i stwierdziłem, że mogę od razu zacząć używać SOLIDWORKS. Oprogramowanie jest bardzo intuicyjne — zachowuje się w taki sposób, w jaki pracuje mój mózg — i pozwala mi efektywnie urzeczywistniać pomysły”.

Zdjęcie: Rockit West Media

Biorąc pod uwagę osobiste doświadczenie, wybór rozwiązań SOLIDWORKS był dla firmy Palatov Motorsport łatwą decyzją. „Projektuję kompletne samochody od zera i samodzielnie, przestrzegając ścisłych tolerancji, a montaż odbywa się w czteroosobowym zespole” — mówi Palatov. „Większość samochodów specjalnych jest opracowywana przez zespoły złożone z 20 czy 30 osób, albo i więcej. Bez SOLIDWORKS nie bylibyśmy w stanie robić tego, co robimy w Palatov Motorsport. Oprogramowanie jest ciągle rozwijane i udoskonalane. To fantastyczne narzędzie”.

W 2012 roku firma dokupiła zintegrowane oprogramowanie SOLIDWORKS Flow Simulation do analizy obliczeniowej mechaniki płynów (CFD), aby zoptymalizować właściwości aerodynamiczne swoich pojazdów. Podobnie jak w przypadku decyzji o zakupie pakietu SOLIDWORKS, firma Palatov Motorsport wybrała oprogramowanie SOLIDWORKS Flow Simulation, ponieważ jest intuicyjne, działa w środowisku projektowym SOLIDWORKS i generuje dokładne wyniki.

POPRAWA AERODYNAMIKI ZA POMOCĄ SYMULACJI PRZEPŁYWÓW

Korzystając z oprogramowania SOLIDWORKS Flow Simulation, firma Palatov Motorsport mogła sprawdzić, jak przepływ powietrza, opór i siła docisku wpływają na wydajność samochodu, co pozwoliło jej nie tylko na poprawę aerodynamiki, ale także na uzyskanie elastyczności regulowania elementów aerodynamicznych pod kątem preferencji kierowcy. Oprogramowanie SOLIDWORKS Flow Simulation zostało użyte m.in. przy pracach nad modelem D1PPS (Pike’s Peak Special), który zaprojektowano specjalnie z myślą o uczestnictwie w zawodach Pike’s Peak International Hill Climb (IHC), wyścigu na dystansie 20 km z metą na szczycie położonym na wysokości 4300 metrów i ze 156 zakrętami do pokonania.

Przeprowadziliśmy analizę przepływów w projekcie D1PPS za pomocą oprogramowania SOLIDWORKS Flow Simulation. A następnie porównaliśmy wyniki z rzeczywistymi danymi, uzyskanymi w drodze prób fizycznych” — wyjaśnia Palatov. „Stwierdziliśmy 98-procentową korelację między wynikami
z SOLIDWORKS Flow Simulation a tym, co dzieje się w rzeczywistości
. Co dało nam pewność, że możemy z pełnym zaufaniem stosować to oprogramowanie do poprawy właściwości aerodynamicznych. Nadal notujemy siłę docisku na poziomie 181 kg działającą na ten samochód przy prędkości 160 km/h. Ale wykorzystaliśmy wyniki do zoptymalizowania rozkładu siły między przodem a tyłem i do uzyskania możliwości wprowadzenia modyfikacji elementów aerodynamicznych”.

WDROŻENIE NOWATORSKIEGO, ZGŁOSZONEGO DO OPATENTOWANIA ZAWIESZENIA

Palatov wykorzystał również rozwiązania SOLIDWORKS, aby zoptymalizować skuteczność nowatorskiej, zgłoszonej do opatentowania konstrukcji zawieszenia. Eliminuje ona potrzebę stosowania stabilizatorów poprzecznych oraz wspomagających aerodynamikę trzecich sprężyn przy równoczesnej poprawie sterowności. „Wpadłem na proste rozwiązanie wykorzystujące geometrię do osiągnięcia współczynnika przełożenia obrotów kół na poziomie 5 do 1” — mówi Palatov.

ZWYCIĘSTWO W MIĘDZYNARODOWYM WYŚCIGU Z METĄ NA SZCZYCIE PIKE’S PEAK

Od 2012 roku firma Palatov Motorsport, korzystająca z SOLIDWORKS, bierze udział w wyścigach Pike’s Peak IHC. Wymagają one dużej mocy, doskonałej sterowności i świetnej wydajności — aby prezentować swoje samochody. Samochody Palatov Motorsport wygrały wyścig 2012 Unlimited Class, w którym kontroli bezpieczeństwa
poddawane są tylko ograniczenia związane z zasadami technicznymi. A także wyścig 2015 Open Class, w którym biorą udział samochody o konstrukcji fabrycznej/ulicznej.

Wyścig Pike’s Peak International Hill Climb to coś, w czym zawsze chciałem wziąć udział” — podkreśla Palatov. „To jedyna okazja na zaprezentowanie, jak nasze niekonwencjonalne pomysły wypadają na tle najwyższej klasy międzynarodowej konkurencj. A także na zweryfikowanie wydajności naszych pojazdów. Dzięki rozwiązaniom SOLIDWORKS nasz mały zespół może szybko opracowywać nowe koncepcje. Sprawdzać je na stromych, pełnych zakrętów zjazdach i podjazdach Pike’s Peak. Co pozwala nam stale podnosić poprzeczkę dla samochodów o wysokiej wydajności”.